28: HR Business Partner model - forudsætninger for at lykkes
Perfekt Partnerskab - Kapitel 8.HRBP modellen sættes i spil – trådene samles.I dette kapitel samles trådene fra bogens vigtigste pointer og overordnede indsatsområder.Det hele bindes sammen med anbefalinger til, hvordan planlægning af en samlet HRBP-proces kan gribes an.Vi ser på indholdet i en overordnet forventningsaftale for HRBP-modellen, som består af ti grundsætninger:Topledelsen bakker op om HRBP- modellenVi udvælger rette personer til HRBPVi sørger for rette antal HRBP til rette antal ledereVi har en engageret og HR-orienteret linjeledelseHRBP fokuserer primært på strategiske opgaverHR professionelle klædes på til at spille sammen i HRBP-modellenVi sikrer fælles retning for HR indsatsen på tværs af virksomhedenVi opbygger partnerskaber internt i HRHRBP er en del af HR fællesskabetVi følger op på effekten af HRBP-modellenTil sidst får du forslag til aktiviteter i en udviklingsproces, der skal klæde HR-teamet på til holde sig skarpe i arbejdet med HRBP-modellen.I dette kapitel kommer du bl.a. til at høre om:Vejen til det perfekte partnerskabOverordnet forventningsaftale for HRBP-modellenImplementering af HRBP-modellenUdvikling af HR-funktionenRevitalisering af HRBP-modelUerfarent HBRP-teamErfarent HRBP-teamDig som HRBPGod arbejdslyst i det perfekte partnerskabwww.gittemandrup.dkwww.forretningsdrevethr.dk
--------
28:04
--------
28:04
27: 10 processer, der holder HR Business Partner teamet skarpt
Perfekt Partnerskab - Kapitel 7.Hvad er god HRBP praksis?Når rollen som HRBP skal foldes ud i praksis, er der brug for nogle redskaber, som kan hjælpe til at løse HRBP-opgaver kvalificeret og effektivitet.En fælles værktøjskasse for HRBP teamet hjælper den enkelte HRBP i udfyldelsen af sin rolle. Samtidig får hele HRBP-teamet fælles forståelse, fælles retning og fælles redskaber til at fungere som HRBP i organisationen.Værktøjskassen giver rammerne for en god HRBP praksis i virksomheden. Den gode HRBP praksis består af en række aktiviteter, redskaber og metoder, som vi her for nemheds skyld under ét kalder processer.En god HRBP praksis giver os langt bedre forudsætninger for at supportere linjeledelsen og bidrage effektivt til forretningens resultater.Den gode HRBP praksis kan indeholde forskellige processer fra virksomhed til virksomhed.Ud fra mine erfaringer med HRBP-teams i forskellige virksomheder er her udvalgt ti generiske processer, som HRBP-teamet hyppigst finder nyttige til at udfylde HRBP-rollen mere kvalificeret.Personlige kvaliteter fokuserer hovedsagelig på individuel udvikling, mens de ti processer danner grundlag for fælles opkvalificering af HRBP-teamet.I dette kapitel kommer du til at høre om ti processer:Virksomhedens forretning i sin helhed Virksomhedens tværgående forretningsprocesserVirksomhedens effektiviseringsprogrammerIntern konsulent praksisForandringsprocesserStrategisk dialogNøgletal og business casePræsentation i forretningenHRBP som god netværkerMaksimere effekten af HRBP-modellenwww.hrpromaster.dkwww.gittemandrup.dkwww.forretningsdrevethr.dk
--------
45:49
--------
45:49
26: Hvad gør en succesfuld HR Business Partner?
Perfekt Partnerskab - Kapitel 6.Generelt er linjeledere glade for HRBP, der kan udfordre og give åbne og ærlige tilbagemeldinger i rollen som sparringspartner og betroet rådgiver, hvor tillid og troværdighed fremhæves som en forudsætning.Høj HR-faglighed kombineret med solid forretningsforståelse gør det altså ikke alene.Som HRBP spiller de personlige kvaliteter og adfærd ind i den tætte relation til linjeledelsen.Heldigvis er vi forskellige, og linjelederne er forskellige. Det, der forekommer som en naturlig del af personlighed, adfærd og kompetencer hos nogen, kan være svært for andre – og vice versa.Dette kapitel handler om hvilke kvaliteter og hvilken adfærd, der både gør dig stærkere i interaktionen med linjeledelsen og har betydning for dig i rollen som succesfuld HRBP.I dette kapitel kommer du bl.a. til at høre om:Faglighed og personlighedDen succesfulde HRBPTroværdighedIndflydelseUden adgang kommer du ikke langtSelvindsigtPressede situationerHold dig skarp som HRBPwww.hrpromaster.dkwww.gittemandrup.dkwww.forretningsdrevethr.dk
--------
44:07
--------
44:07
25: Sådan skaber du et stærkt HR-partnerskab med lederne i forretningen
Perfekt Partnerskab - Kapitel 5Komplementær handlekraft – det perfekte partnerskab etableres.Vi tager nu fat i selve relationen, der skal føre til det perfekte partnerskab mellem leder og HRBP.Det handler om, hvordan vi bedst muligt får aktiveret den samlede kapacitet og handlekraft i makkerskabet.Ideen er, at leder og HRBP komplementerer hinanden ved at bygge på hinandens styrker og udligne hinandens svagheder.Med dette indsatsområde sætter vi fokus på faktorer, der har betydning for en god partnerskabs-relation.Vi ser på rammer, råderum og redskaber til at sikre, at partnerskabet bygger på en stærk relation, som kan modstå udfordrende perioder og nå ambitiøse forretningsmæssige mål.Selv om det perfekte partnerskab bygger på komplementær handlekraft, kommer vi ikke uden om, at magtfordelingen mellem HBRP og linjeleder er givet på forhånd. Men det behøver ikke at betyder, at partnerskabet resulterer i et nulsums spil med en vinder og en taber.I succesfulde partnerskaber føler begge parter sig kraftfulde med magt til at handle indenfor det aftalte råderum.Succes med HRBP afhænger i sidste ende af, om den enkelte HRBP og linjeleder kan få partnerskabet til at fungere i praksis.I dette kapitel kommer du bl.a. til at høre om:Partnerskabs-relationenPartnerskabets præmisserHvad fremmer eller hæmmer partnerskabetForventningsafstemningForventningsaftaleEt ben i hver lejrwww.gittemandrup.dkwww.forretningsdrevethr.dk
--------
32:24
--------
32:24
24: HR starter og slutter i forretningen
Perfekt Partnerskab - Kapitel 4Formålet med at opbygge det perfekte partnerskab er at skabe bedre forudsætninger for at matche forretningens behov med HR indsatser, som imødekommer behovene og skaber resultater.Hvis virksomhedens HR-aktiviteter ikke bidrager til, at virksomheden når sine forretningsmæssige mål, har HR ingen berettigelse.Hvis vi beder ledelsen om være orienteret mod organisationen, må vi til gengæld være orienteret mod forretningenVi skal derfor tænke strategisk og agere operationelt i spændingsfeltet mellem forretningen, resultat, performance og ledelse.Det perfekte partnerskab med forretningen forudsætter, at vi lærer forretningen grundigt at kende, og derigennem formår at identificere forretningens behov for tiltag i organisationen på kort og på lang sigt.I dette kapitel kommer du bl.a. til at høre om:Forretningsorienteret HR i praksisHRBP hjælper lederen til succesUdefra-og-ind dialogStrategiske mål og indsatserOrganizational Reviewwww.gittemandrup.dkwww.forretningsdrevethr.dk
--------
39:57
--------
39:57
Flere Forretning podcasts
Trendige Forretning podcasts
Om Forretningsdrevet HR
For HR Ledere og HR Pro'er, der vil mestre Forretningsdrevet HR baseret på Gitte Mandrup's Forretningsdrevet HR principper, som hun har udviklet, arbejdet med og flittigt delt med det danske HR community siden 2007.
Gitte's passion for Forretningsdrevet HR udspringer fra tiden som linjeleder i Novo Nordisk, hvor hun gennem 17 år modtog HR-support med vekslende succes – inden hun selv prøvede kræfter med rollen som HR-ansvarlig i Det Kongelige Teater og TV2.
Gitte Mandrup er Forretningsdrevet HR Ekspert, sparringspartner & coach for HR Ledere og HR Business Partnere.
www.gittemandrup.dk