
Faglig ledelse i praksis – sådan praktiserer skoleledere den faglige ledelse i hverdagen
06.11.2025 | 23 min.
I tredje og sidste afsnit af temarækken Faglig ledelse i praksis i podcasten Led, ledere, ledelse handler det om, hvordan skoleledere konkret arbejder med faglig ledelse i deres daglige praksis – midt i hverdagens drift, dilemmaer og ledelsesvirkelighed. I Kalundborg Kommune har et treårigt forsknings- og udviklingsprojekt om faglig ledelse givet skoleledere mulighed for at udvikle og afprøve deres ledelsespraksis – i tæt samspil med konsulenter fra Professionshøjskolen Absalon. I dette afsnit deler to skoleledere åbent og ærligt deres refleksioner og erfaringer med at gøre faglig ledelse til en integreret del af ledelsesarbejdet – ikke som et ekstra lag, men som en måde at være leder på. Hvordan sætter man retning og skaber udvikling, når man samtidig skal holde styr på strukturer, trivsel og drift? Hvordan skaber man rum for dialog og observation – og hvad kræver det af tillid, tilstedeværelse og ledelsesteams? I studiet er:Jimmy Sørensen, skoleleder på HvidebækskolenJarl Falk Sabroe, skoleleder på Svebølle SkoleSamtalen styres af Mie Wulf Hemmingsen, tidl. lektor ved Professionshøjskolen Absalon.

Faglig ledelse i praksis – sådan bygger man bro med co-facilitering
06.11.2025 | 27 min.
I andet afsnit af temarækken Faglig ledelse i praksis i podcasten Led, ledere, ledelse handler det om, hvordan man som kommune og fagcenter kan arbejde strategisk med co-facilitering – og hvordan denne tilgang kan understøtte og videreføre arbejdet med faglig ledelse efter et udviklingsprojekt. I Kalundborg Kommune har man i samarbejde med Professionshøjskolen Absalon arbejdet med et treårigt forsknings- og udviklingsprojekt om faglig ledelse. Som en del af projektet er konsulenter fra kommunen blevet koblet på sparringssamtaler med skoleledere sammen med Absalons konsulenter – en form for co-facilitering, der både har givet læring, ejerskab og mulighed for forankring. I denne udgave af Led, ledere, ledelse taler vi om intentionerne bag kofacilitering, erfaringerne undervejs og de dilemmaer og refleksioner, der følger med, når man som konsulent og skoleleder træder ind i nye samarbejdsformer og roller. I studiet er:Rikke Obasi, konsulent i Fagcenter for Børn, Læring og Uddannelse i KalundborgCharlotte Ebdrup, koordinator i samme fagcenterTina Baunbæk Joensen, skoleleder på Rørby SkoleSamtalen styres af Mie Wulf Hemmingsen, tidl. lektor ved Professionshøjskolen Absalon.

Faglig ledelse i praksis – sådan samler man et skolevæsen
06.11.2025 | 26 min.
I dette første afsnit i en temarække på tre dykker Led, ledere, ledelse ned i Kalundborg Kommunes ambitiøse arbejde med faglig ledelse i folkeskolen – et flerårigt samarbejde med Professionshøjskolen Absalon, der sætter fokus på at skabe fælles retning og understøtte skolernes arbejde tættere på kerneopgaven. Hør hvordan fagcenter, skoleledere og konsulenter sammen har arbejdet med faglig sparring, lokal tilpasning og bæredygtig kapacitetsopbygning – med afsæt i et projekt finansieret af A.P. Møller Fonden. I dette afsnit er fokus på de organisatoriske og strategiske overvejelser bag forløbet, og hvordan man skaber ejerskab, legitimitet og udvikling – på tværs af forskellige skoler og ledelsesvilkår.Medvirkende:Sissi Ejby, fagcenterchef i Kalundborg KommuneRikke Obasi, faglig konsulent i Kalundborg KommuneKevin Sølvsten Meier, centerleder ved Specialcenter Sigrid UndsetVært: Mie Wulf Hemmingsen, tidl. lektor ved Professionshøjskolen Absalon.

Læringsforløb for ledelsestalenter i Vordingborg Kommune
30.6.2025 | 25 min.
I denne udgave af Led, ledere, ledelse handler det om, hvordan Vordingborg Kommune med blik for fremtidens lederbehov har sat gang i et læringsforløb for ledelsestalenter – og om, hvordan Professionshøjskolen Absalon har været med til at designe og gennemføre forløbet i tæt samarbejde med kommunen. Forløbet har givet medarbejdere med spirende ledelsesinteresse mulighed for at afklare deres motivation og få indsigt i, hvad lederskab i en kommunal kontekst egentlig indebærer. Hør om alt fra mødeledelse og personligt lederskab til ledelsesetik, positionsskifte og værdien af organisatorisk nysgerrighed. I studiet er Trine Nebel, lektor i Center for Ledelse og Organisering på Absalon – denne gang ikke som vært, men som gæst. Vært er specialkonsulent Michel Winckler.

Kultur og forandringer i organisationer
12.3.2025 | 34 min.
Hvordan ændrer man en organisationskultur? Og hvorfor er det så svært?I denne episode taler vi med ledelseskonsulent og forsker Henrik Koll om organisationskultur og forandring.Mange ledere fokuserer på de ønskede fremtidige ændringer – men glemmer ofte at se bagud: Hvilken historie bærer medarbejderne og organisationen med sig? Hvordan påvirker tidligere erfaringer den måde, forandringer bliver modtaget på?Vi dykker ned i, hvorfor adfærd er nøglen til reel kulturforandring – og hvordan ledere kan navigere i den komplekse virkelighed, hvor forandring ikke sker ved blot at erklære nye værdier eller skrive strategidokumenter. Henrik deler sin forskning, sine erfaringer og sit syn på, hvorfor organisationskultur ikke er noget, man har, men noget, man gør.Lyt med, og bliv klogere på, hvordan du som leder kan arbejde mere bevidst med organisationskultur – både i forandring og i hverdagen.



Led, ledere, ledelse