PodcastsForretningDetailchefens Dilemma

Detailchefens Dilemma

Watch Medier
Detailchefens Dilemma
Seneste episode

Tilgængelige episoder

5 af 21
  • Lakrids-direktør holdt salgsproces hemmelig i mere end et år
    I sommeren 2025 blev det danske lakridsfirma, der er grundlagt i 2007 af iværksætteren Johan Bülow, solgt til den kinesiske kapitalfond IDG Capital. Men salgsprocessen startede længe før. Det fortæller adm. direktør for Lakrids by Bülow, Fredrik Nilsson, om i denne udgave af ’Detailchefens Dilemma’. Ejerskiftet skal bane vej for yderligere international vækst for Lakrids by Bülow, der i dag har salg i 35 markeder og en omsætning på godt 440 mio. kr. I podcasten fortæller Fredrik Nilsson om overvejelser omkring at sælge til en kinesisk kapitalfond, om balancegangen mellem daglig drift og en salgsproces, kun inderkredsen kendte til, og om hvad fremtiden byder på for Lakrids by Bülow. Han fortæller også om sine egne overvejelser om at blive, om at tackle salgsrygter internt og om at holde balancen mentalt og fysisk både i arbejdslivet og i privatlivet som småbørnsfamilie ved siden af.See omnystudio.com/listener for privacy information.
    --------  
    35:30
  • Jysk-topchef lærte især én ting af grundlæggeren Lars Larsen - det fik ham for nylig til at justere kursen
    I 2023 overtog Rami Jensen ansvaret for milliardkoncernen Jysk som den kun tredje topchef for den familieejede kæde, der sidste år omsatte for 48 mia. kr. Allerede flere år forinden var Rami Jensen dog blevet stillet karrierehoppet i udsigt. Det fortæller han i denne udgave af DetailWatch’ podcast ’Detailchefens Dilemma’. ”I 2018 blev det meget konkret, at muligheden var der,” forklarer Rami Jensen i podcasten om optakten til det generationsskifte, han blev en del af fem år senere. I dag har Rami Jensen stået i spidsen for Jysk som adm. direktør i to år og har netop lukket bogen til et regnskabsår med en vækst på 12 pct. Samtidig har han søsat sin første treårige strategiplan for kæden, der har har over 3500 butikker og er hovedforretningen i Lars Larsen Group. Men hvordan styrer man som topchef uden om ”plejer” efter 31 år i samme koncern, og hvilke udfordringer giver ambitionerne om at ekspandere til markeder uden for EU? Det fortæller han om i podcasten. Her fortæller han også om, hvorfor han hellere vil bruge tiden på Jysk end på eksterne bestyrelsesposter, om et ”urimeligt” syn på det at vælge en detailkarriere og om, hvordan han ser det at være introvert gå hånd i hånd med rollen som topchef.See omnystudio.com/listener for privacy information.
    --------  
    31:58
  • Bog & Idé-chef tog "modig beslutning" og fik vækst - og en undskyldning oveni
    Marianne Lyngby Pedersen er adm. direktør for Indeks Retail, der står bag de frivillige kæder Bog & Ide, Boghandleren og Legekæden med 112 butikker fordelt over hele landet. Igennem de seneste ti år har hun stået i spidsen for en modernisering af kæden, hvor samspillet mellem butikker og online spiller en stadig større rolle, og som siden 2017 har løftet omsætningen omkring 40 pct. Det i en tid, hvor rammevilkårene for de frivillige kæder som Bog & Idé er blevet vanskeligere, efter de flere gange har været under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens lup. I podcasten fortæller hun om at drive en frivillig kæde i en tid, hvor handel på nettet fylder mere og mere, og hvor konkurrencen fra kapitalkæder bliver stadigt stærkere. Hun fortæller også om at udfylde en chefrolle, der kræver en ledelsesmæssig schweizerkniv og om, hvordan det at have et barn med infantil autisme, sønnen William, har påvirket hendes liv, arbejdsliv og lederskab. Vært på 'Detailchefens Dilemma' er Louise Reseke, redaktør på DetailWatch, og den er produceret af Camille Bloch Ravn for Watch Medier.See omnystudio.com/listener for privacy information.
    --------  
    40:14
  • Møbel-søn skulle kun være tre år i familiefirmaet – men endte som ejerleder og topchef
    Det lå ikke i kortene, at Joakim Lassen skulle overtage familiefirmaet Montana, som hans far Peter Lassen grundlagde i 1982 og især er kendt for sine reolsystemer. I stedet uddannede han sig som kulturgeograf og blev miljøkonsulent. Men efter en årrække med projekter for det offentlige blev han alligevel tiltrukket af møbelindustrien. Og af at have foden under eget bord som faderen, bedstefaderen og tipoldefaderen, der grundlagde møbelproducenten Fritz Hansen i 1872, havde haft det. I dag har Joakim Lassen stået i spidsen for Montana Furniture som ejerleder i 10 år og kigger sig ikke tilbage. I denne udgave af Detailchefens Dilemma fortæller han om at skifte fra en akademisk til kommerciel verden og om, hvorfor han især gør én ting anderledes ledelsesmæssigt belært af faderens erfaringer. Han fortæller også om at drive forretning i en presset møbelbranche, der har været i strid modvind de seneste år, og om hvorfor Montana i dag investerer stort i asiatiske markeder.See omnystudio.com/listener for privacy information.
    --------  
    42:48
  • Dagrofa-topchef blæser til offensiv efter turnaround
    Da Tomas Pietrangeli blev hyret som ny topchef for dagligvare- og foodserviceforretningen Dagrofa var det med en bunden opgave om at gøre virksomheden rentabel igen efter en årrække med store milliontab. I dag har koncernen, der bl.a. står bag kæderne Meny, Spar og Min Købmand, lagt kriseårene bag sig og blæst til offensiv med en ny strategi. Sidste år købte Dagrofa måltidskasseselskabet Årstiderne og ved årsskiftet overtager selskabet flere supermarkeder i Brugsen-kæden, der har valgt at skifte fra Coop. For nyligt blev Meny-kæden kåret som det stærkeste supermarkedsbrand i en undersøgelse og slog dermed Rema 1000 af pinden. I podcasten fortæller Tomas Pitrangeli om at gå imod strømmen i et marked i opbrud, om hårde fra- og tilvalg, om betydningen af klippeudspring, og om hvorfor han efter en længere karriere med chefstillinger i udlandet er faldet til rette i Ringsted.See omnystudio.com/listener for privacy information.
    --------  
    34:06

Flere Forretning podcasts

Om Detailchefens Dilemma

‘Detailchefens Dilemma’ går tæt på nogle af de store, aktuelle temaer, der sætter dagsordenen i detailbranchen – fra AI til toldtrusler og rekruttering, fra e-eksport til discountbølge og presset fra kinesiske platforme. I hver episode stiller vi skarpt på tre dilemmaer: Et branchedilemma, et ledelsesdilemma og et personligt dilemma – hver gang i selskab med en topchef fra detailbranchen med problemstillingen inde på livet. Alt sammen for at blive klogere på branchen, toplederen og mennesket bag.
Podcast-websted

Lyt til Detailchefens Dilemma, Makropuls – med Lars Christensen og mange andre podcasts fra hele verden med radio.dk-appen

Hent den gratis radio.dk-app

  • Bogmærke stationer og podcasts
  • Stream via Wi-Fi eller Bluetooth
  • Understøtter Carplay & Android Auto
  • Mange andre app-funktioner

Detailchefens Dilemma: Podcasts i samme familie

Social
v8.1.1 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 12/10/2025 - 12:01:28 PM