Roccamore-stifter Frederikke Antonie Schmidt har skabt et fællesskabsdrevet brand med titusindvis af følgere
De personbårne og community-drevne brands vinder frem i detailbranchen. Ugens gæst er Frederikke Antonie Schmidt, stifter og ejer af skobrandet Roccamore, der blev grundlagt for godt ti år siden og har fire forretninger og onlinesalg i Skandinavien og internationalt. Hun er samtidig en markant stemme i den offentlige debat med over 35.000 følgere på Linkedin og kendt for at blande kønspolitiske budskaber og høje hæle i de kampagner, Roccamore brander sig på. I ugens podcast fortæller hun, hvad det community-drevne betyder for Roccamore. Om at være så tæt forbundet med sit brand, at det kan være svært at skille. Om at larme og få knubs, når kritikken rammer - og om ambitionerne om at gøre ejerskabet af Roccamore mere community-drevet på sigt.See omnystudio.com/listener for privacy information.
--------
53:58
--------
53:58
Alfred Josefsen om de første 100 dage med Alma Madmarked
Ugens podcast gør status på den første tid med Alma Madmarked, der for snart 100 dage siden åbnede under stor mediebevågenhed i asken fra Irma-kæden. Gæst i studiet er Alfred Josefsen, stifter, direktør og medejer af Alma Madmarked og tidl. direktør for Irma, som Coop lukkede definitivt sidste år. I podcasten fortæller han om igen at tjekke salgstal som det første om morgenen, om forventningerne til flere butikker og mere kapital, om at drive en forretning, der er lige så meget en sag og om at udsætte seniorlivet som 67-årig til fordel for at blive iværksætter.See omnystudio.com/listener for privacy information.
--------
1:02:07
--------
1:02:07
Rema 1000-topchef: Aldi-overtagelse var som ’Boligkøb i blinde'
I ugens podcast går vi bag om Rema 1000's historiske opkøb af Aldi i Danmark, og hvad det har betydet for Rema 1000 og et dagligvaremarked i opbrud. Ugens gæst er topchef for Rema 1000 Danmark, der fortæller om om at gå fra under fem til 25 mia. kr. i omsætning på 20 år, om konkurrencen på dagligvaremarkedet, der er taget til efter Aldis exit, om betydningen af en lille indbundet blå bog, han altid har med i tasken, ambitionen om at blive størst om, og om hvorfor han som topleder har fravalgt også at være en mere offentlig figur.See omnystudio.com/listener for privacy information.
--------
43:16
--------
43:16
Topchef i Babysam Kenneth Nørgaard om presset fra faldende fødselstal og strukturel disruption
De faldende danske fødselstal presser forretningsgrundlaget for baby- og småbørnsforretninger og har ført til butikslukninger og konkurser. Ugens gæst er Kenneth Nørgaard, administrerende direktør for Babykæden Babysam, der har over 40 butikker i Danmark og Sverige. I ugens podcast fortæller Kenneth Nørgaard om at drive forretning i et marked presset af faldende fødselstal, hvorfor han tror, der vil blive endnu færre spillere på markedet, om at stå på mål for investeringer, der koster på resultatet, om betydningen af at være en familieejet virksomhed, og hvorfor han mener, der er brug for en bredere samfundsdebat om vilkår og rammer for børnefamilier i dag. See omnystudio.com/listener for privacy information.
--------
29:41
--------
29:41
Medstifter af Aarstiderne Søren Ejlersen om salget til Dagrofa
Hvad gør man, når det er tid til at skibe livsværket videre som iværksætter? Og kan man sikre sig, at den idé og kultur, der er lagt hjerteblod i, lever videre? Det handler denne udgave af Detailchefens Dilemma om. Ugens gæst er Søren Ejlersen, iværksætter og medstifter af måltidskasseselskabet Aarstiderne, som sidste år blev solgt til dagligvarekoncernen Dagrofa og skiftede både ejer og ledelse. I ugens podcast fortæller han om, hvorfor det var tid til at sælge Aarstiderne, om presset ved at være iværksætter, om direktørskifte, virksomhedskultur og troldsplint og om, hvorfor han trodsede alle råd om ikke at fortsætte i selskabet, efter det var solgt. See omnystudio.com/listener for privacy information.
--------
46:00
--------
46:00
Flere Forretning podcasts
Trendige Forretning podcasts
Om Detailchefens Dilemma
‘Detailchefens Dilemma’ går tæt på nogle af de store, aktuelle temaer, der sætter dagsordenen i detailbranchen – fra AI til toldtrusler og rekruttering, fra e-eksport til discountbølge og presset fra kinesiske platforme.
I hver episode stiller vi skarpt på tre dilemmaer: Et branchedilemma, et ledelsesdilemma og et personligt dilemma – hver gang i selskab med en topchef fra detailbranchen med problemstillingen inde på livet.
Alt sammen for at blive klogere på branchen, toplederen og mennesket bag.