Send us a textInflationen er officielt faldet tilbage til omkring 2% i Danmark, men når du står i supermarkedet, føles det som noget helt andet. Madpriserne er steget 30% siden 2021, forbrugertilliden er historisk lav, og raseri over dyre bøffer og smør fylder de sociale medier.Er det supermarkederne, der skummer fløden? Eller er der en anden forklaring?I denne episode af Makropuls tager økonom Lars Christensen regnestykket med. Med statistiske analyser af ris- og oksekødspriser går han bag om følelserne og finder frem til, hvad der virkelig driver priserne.Lars fortæller også historien om, hvordan en Jolly Cola kostede det samme i 1995 som i 2018, og hvad der pludselig ændrede det. Steffen Dam og Lars sammenligner situationen i Danmark med USA, hvor Kraft Heinz netop har slået alarm om presset på lavindkomstgrupper.Og så bliver der selvfølgelig diskuteret ketchup: Heinz, Beauvais eller Pølsemands? Makropuls – produceret i samarbejde med Howden Danmark, Danmarks største uvildige rådgivningshus, der hjælper virksomheder med forsikring, pension, forebyggelse, skaderådgivning og overvågning af realkreditlån for private. Læs mere på howdendanmark.dk Podcast Brevkasse:
[email protected] Ny episode hver 14. dag.