S11 Ep83: Danske Bank: Balancen mellem regulatoriske krav & kommercielle mål
Efter en længere pause er Heino og Rosa igen bag mikrofonerne i sæson 11 - og de lægger stærkt fra land med Christoffer Kanstrup, CDO i Danske Bank.Samtalen dykker ned i, hvordan regulatoriske krav fra Finanstilsynet og særligt én “kendt og elsket” guide påvirker både datastrategien og kulturen i Danske Bank. Vi ser nærmere på balancen mellem compliance og kommercielle ambitioner, og hvordan data og GenAI fungerer som en reel løftestang for fremtidens bank. Endeligt vender vi, hvordan man kan ende med ansvaret for data i en af Nordens største banker uden nogen baggrund inden for data og IT.Glæd dig til en ærlig, skarp og inspirerende snak om ledelse, datastrategi- og kultur i den digitale bankverden. God fornøjelse!
--------
30:55
S10 Ep82: Grøn Trepart & klimatilpasning: Danmarks Miljøportal tilbyder verdens bedste miljødatagrundlag
Danmarks Miljøportal er stedet, man går hen, når der er brug for danske data på natur- og miljøområdet. Portalen samler blandt andet 1.000 kortlag, 70 millioner vandmiljøobservationer og 75 millioner artsobservationer, som kan sammenlignes på tværs af sektorer. Derfor spiller Miljøportalen en afgørende rolle for en lang række forskellige aktører - lige fra politikere og embedsmænd til virksomheder og borgere.Hør, hvordan sekretariatsleder Nils Høgsted arbejder med at gøre data brugbare og tilgængelige, så fremtidens grønne beslutninger er baseret på solid viden. Og hvorfor brugen af sprogmodeller er med til at gøre miljødata lettere at forstå.Med denne episode sætter vi både en sløjfe på 2024 og Dataklubbens tiende sæson. Vi vender naturligvis stærkt tilbage i 2025. Glædelig jul & godt nytår!
--------
28:52
S10 Ep81: Velliv: Buy-in fra topledelsen & et Dataråd med rod i forretningen
En løsrivelse fra Nordea blev det første skridt på vejen mod en datadrevet strategi i pensions- og forsikringsselskabet Velliv. I spidsen stod Heidi Modvig Vest som Head of Data & Analytics.Heino og Rosa møder hende til en snak om data(kvalitet), relationer, læring, ejerskab, vigtigheden af buy-in fra ledelsen og det at bygge bro mellem to verdener.Hør, hvorfor etableringen af et Dataråd og udviklingen af en uddannelseskultur spillede en afgørende rolle, og hvad Heidi som det første vil kaste sig over, næste gang hun skal lede en digital transformation.God fornøjelse!
Knap to år senere er Uffe Aller, Head of Data & Analytics i BESTSELLER, tilbage i Dataklubben. Der er løbet meget vand i åen siden Heino & Rosa besøgte virksomheden i starten af 2023. Uffes og teamets fokus er fortsat at gøre brugerne af deres dataplatform selvkørende og skabe den højest mulige grad af autonomi. Det opnås især ved at give brands som eksempelvis Only og Jack & Jones ansvaret for deres egne data og værktøjer - fordi ansvaret skal ligge hos dem, hvis hånd er limet til kogepladen.Hør, hvordan Uffe Aller og hans team nu faciliterer denne opgave med yderligere 1 år og 9 måneders feedback og indsigt i brugernes behov og kompetencer.God lyttelyst!
Med chatbotten TopGPT har Topdanmark lanceret en af de første kundevendte generative AI-chatbots i den danske finanssektor - en chatbot, der skal kunne løse 80 % af alle kundehenvendelser indenfor 20 sekunder!Manden, der står i spidsen for forsikringsselskabets ‘digital first’-strategi, er CIO Kasper Tjørntved Davidsen, og han er dagens gæst i Dataklubben.Hvordan sikrer Topdanmark præcise og relevante svar fra AI-assistenten, selv ved komplekse og nuancerede kundespørgsmål? Og hvordan ser fremtiden ud med AI hos Topdanmark?Det er nogle af de ting, Rosa og Heino er spændte på at tale med Kasper om.God lyttelyst!
--------
29:08
Flere Teknologi podcasts
Trendige Teknologi podcasts
Om Dataklubben
Nu ude med sæson 10! Dataklubben er podcasten til dig med passion for data, analytics, digitalisering og transformation. I Dataklubben inviterer vi dig tæt på de entusiaster, som tør tale om ambitioner og dele de erfaringer, som skabte resultater – og alt det, som gjorde ondt på både sjæl og bundlinje. Glæd dig til åbne samtaler om mennesker, data og forretning. Dataklubben er drevet af data-entusiaster fra Inspari. Velkommen i Dataklubben!