Fagfrokost: Sådan håndterer du forcering – 5 principper for plan, bevis og betaling
Forcering er ofte et spændingsfelt mellem entreprenørens fremdrift og bygherrens forventninger – og en klassisk kilde til konflikt.Hvad kræver det for at få betaling for forcering? Hvem skal acceptere det – og hvordan dokumenteres det?Denne Fagfrokost klæder både entreprenører, rådgivere og bygherrer på til at navigere sikkert i krav og bevisbyrde ved forcering.Problemstillinger og faldgruber:Hvordan opstår forcering, og hvornår er det en ændring af kontrakten?Hvordan dokumenteres årsag og omfang af forcering?Hvilke regler gælder for betaling og varsling ved forcering?Hvad siger voldgiftspraksis om krav på betaling for forcering?Hvordan undgår du at tabe penge på ’gratis’ ekstraarbejde?Fagfrokosten giver dig styr på reglerne for forcering, og hvordan du håndterer det i praksis.Du får tjeklister og skabeloner til brug ved varsling og dokumentation – og eksempler fra praksis, hvor det gik galt.
--------
36:00
--------
36:00
Fagfrokost: Sådan ophæver du en entreprenør – 5 juridiske krav og klassiske faldgruber
Ophævelse af en entreprisekontrakt er et af de mest indgribende tiltag i et byggeprojekt – og et af de mest risikofyldte. En ugyldig eller ubegrundet ophævelse kan medføre betydelige tab. Samtidig er det afgørende at reagere korrekt, når samarbejdet bryder sammen.Uanset om du er bygherre, rådgiver eller entreprenør, giver denne Fagfrokost dig indsigt i rettigheder, pligter og risici ved ophævelse.Problemstillinger og faldgruber:Hvad kræves for at ophæve gyldigt efter AB 18?Hvordan sikres bevis for misligholdelse?Hvordan undgår du at ophævelsen falder på formaliteter?Hvordan adskilles ophævelse og opsigelse – og hvorfor er det vigtigt?Hvad er konsekvenserne af en ugyldig ophævelse?Fagfrokosten giver dig indsigt i de juridiske og praktiske krav ved ophævelse.Du får konkrete anbefalinger til tjeklister, bevisføring og håndtering af den kritiske proces fra første advarsel til afslutning.
--------
33:26
--------
33:26
Fagfrokost: Sådan optimerer du din Claim Management – 5 greb der styrker din bevisføring
I mange entrepriseprojekter opstår der ekstraarbejder, forsinkelser og ændringer, som udløser krav om betaling, fristforlængelse eller godtgørelse.Desværre strandes mange af disse krav på grund af mangelfuld dokumentation eller manglende varsling.For både entreprenør, rådgiver og bygherre er det afgørende at forstå, hvordan krav dokumenteres, vurderes og håndteres og hvordan uenigheder kan forebygges med den rette proces og kommunikation.Problemstillinger og faldgruber:Hvornår er der krav på betaling for ekstraarbejder – og hvornår er arbejdet omfattet af kontrakten?Hvordan bevises et krav bedst muligt, hvis modparten nægter at betale?Hvad betyder skriftlighed, underskrifter og varslinger i praksis?Hvordan arbejder man aktivt med aftalesedler og byggemødereferater som bevismidler?Hvordan forhindres konflikter – og hvordan styrkes din position, hvis de opstår?Fagfrokosten giver dig overblik over de vigtigste faldgruber og håndgribelige værktøjer til bedre Claim Management.Du får eksempler fra praksis og forslag til skabeloner og processer, der styrker din dokumentation i hverdagen.
--------
30:35
--------
30:35
Fagfrokost: 5 skæbnesvangre fejl i stadeforretningen
Stadeforretningen bliver alt for ofte betragtet som en formalitet.Et nødvendigt punkt på tjeklisten, som man bare skal igennem. Men netop fordi stadeforretningen udgør fundamentet for både betaling, ansvar og senere bevisførelse, er det her, en lang række projekter går galt.Fejlene spænder fra uklare og utilstrækkeligt dokumenterede stadeopgørelser til manglende underskrift, fejlagtig kommunikation om stade eller uenighed om deltagerkredsen.Særligt farligt er det, når stadeforretningen misbruges strategisk. Eksempelvis til at konstruere et forsøg på ophævelse, eller til at sløre ansvar for mangler.Vi ser også sager, hvor manglende inddragelse af relevante aktører fører til ugyldighed eller, hvor stadeforretningen i praksis ikke svarer til projektets faktiske fremdrift.Denne fagfrokost giver dig konkrete indsigter i, hvordan stadeforretningen kan bruges klogt – og hvornår den udvikler sig til en bombe under projektet.
--------
32:20
--------
32:20
Fagfrokost: 5 konsekvenser af dårlig koordination mellem bygherre og rådgiver
Når bygherre og rådgiver ikke spiller sammen, havner entreprenøren ofte i skudlinjen.Tvister opstår typisk, fordi det, der forventes af entreprenøren, ikke er klart beskrevet, ikke gennemarbejdet eller decideret modstridende.En typisk problemstilling er, når rådgiveren projekterer noget, som bygherren ikke ønsker at betale for – eller hvor rådgiveren laver løbende ændringer uden klar aftale med bygherre, hvilket skaber juridisk vakuum og konflikt.Det bliver især kritisk, når krav eller forventninger ikke er formelt udmeldt, men senere hævdes at være en del af aftalegrundlaget. Her fejler mange projekter både kommunikativt og juridisk.Vi gennemgår en række klassiske faldgruber og giver dig indsigt i, hvordan du spotter, håndterer og dokumenterer denne type snitfladsproblemer, før de eksploderer i voldgift.
--------
27:55
--------
27:55
Flere Uddannelse podcasts
Trendige Uddannelse podcasts
Om Fagfrokost
Fif, faldgruber og løsninger inden for entrepriseret. Advokat og partner, Simon Heising serverer juridiske problemstillinger som en spiselig ret med et tvist af humor. Ganske enkelt - byggejura, der er til at forstå