Som pædagogisk personale er I sociale og kulturelle rollemodeller for børnene under måltidet. Og derfor er det vigtigt med en fælles måltidspædagogik, der giver plads til forskellige måder at være barn på. Og til både Emma Gad og Pippi. Hvad det kræver, har vi talt med forsker Stine Rosenlund om i dette afsnit af BØRNEHØJDE. Ligesom vi har besøgt Børnehuset Lupinmarken i Viborg og hørt om, hvordan de dagligt overvejer balancen mellem dannelse og bespisning i deres måltider.
Medvirkende
Stine Rosenlund, forsker ved Roskilde Universitet
Leder, personale og børn fra Lupinmarken i Viborg
Vært
Trine Beckett, journalist og kommunikationsrådgiver
--------
33:07
Afsnit 3.2.: Måltidet og smag
Det pædagogiske arbejde med smag er afgørende for barnets socialisering, læring og dannelse. Det fortæller professor Karen Wistoft, der også fortæller om, hvordan man kan arbejde både fysiologisk, socialt og psykologisk med smag i dette afsnit af BØRNEHØJDE. Her taler vi også med Børnehuset Elverhøj om, hvordan de arbejder sammen med de madprofessionelle i køkkenet om, at spisesituationen er præget af både tryghed og tillid og udforskning.
Medvirkende:
Karen Wistoft, professor på Aarhus Universitet
Leder, personale og børn fra Børnehuset Elverhøj i Ishøj
Vært
Trine Beckett, journalist og kommunikationsrådgiver
--------
30:06
Afsnit 3.3.: Måltidet og forældre
Det giver børnene selvværd, når deres forældre bliver inddraget i deres måltider i dagtilbuddet. Det fortæller forsker Ellen Ravn Habekost i dette afsnit af BØRNEHØJDE. Og Børnehaven 1000fryd fortæller om, hvordan de har grebet opgaven an.
Medvirkende:
Ellen Ravn Habekost, lektor ved lærer- og pædagoguddannelsen UCL
Leder, personale og børn fra Børnehaven 1000fryd i Ringe
Vært
Trine Beckett, journalist og kommunikationsrådgiver
--------
30:35
Afsnit 2.1.: Evalueringskultur med mål og mening
Evaluering bliver meningsfuldt, når det bliver koblet til de spørgsmål, man undrer sig over i hverdagen. Sådan siger forsker Stine Hamilton i dette afsnit af BØRNE-HØJDE. Hør også Stine Hamilton fortælle om, hvordan I kan arbejde med evalue-ringscirklen, så I understøtter den udvikling, I ønsker, i jeres pædagogiske læ-ringsmiljø.
Vi besøger også dagplejen i Odsherred, der ved at filme og evaluere garderobesi-tuationen har fået øje på, hvordan de bedre kan understøtte børns deltagelses-muligheder og selvværd. Og taler med Børnehuset Rørvigrødderne, der oplever, at den skriftlige læreplan hjælper dem til at holde fast i den udvikling, de gerne vil skabe for børn og voksne.
Medvirkende:
Stine Hamilton, forsker ved Via University College
Leder, personale og børn fra dagplejen og Børnehuset Rørvigrødderne i Odsher-red
Vært
Trine Beckett, journalist og kommunikationsrådgiver
--------
26:49
Afsnit 2.2.: Evalueringskultur som samarbejdskultur
Hvordan kan vi samarbejde om at være undrende og undersøgende på egen praksis? Og hvad skal der til, for at vi kan have en åben dialog også om det, der er svært at tale om? I dette afsnit af BØRNEHØJDE taler vi med forsker Ane Qvor-trup om, hvordan en god evalueringskultur, baseret på et professionelt samar-bejde, kan være med til at flytte fokus fra fejl til fælles udvikling.
Vi hører også om, hvordan børnehuset Hyldegården i Gladsaxe har arbejdet med at udvikle deres samarbejde, så det er trygt at tale om pædagogisk praksis, også når tingene ikke går helt som planlagt.
Medvirkende:
Ane Qvortrup, professor på Syddansk Universitet
Leder, personale og børn fra Børnehuset Hyldegården i Gladsaxe
Vært
Trine Beckett, journalist og kommunikationsrådgiver
--------
27:29
Flere Uddannelse podcasts
Trendige Uddannelse podcasts
Om BØRNEHØJDE
Podcastserien ser på, hvordan den styrkede pædagogiske læreplan omsættes i hverdagen.