Powered by RND
PodcastsUddannelseLæringsforstærker

Læringsforstærker

KP Læringslaboratorium
Læringsforstærker
Seneste episode

Tilgængelige episoder

5 af 6
  • Episode 6 Powerpoint som læringsforstærker
    En podcast af Læringslaboratoriet på Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse.I denne episode af Læringsforstærker kan du møde Maiken Damsgaard, der er it-didaktisk læringskonsulent på Dania Erhvervsakademi.Du kan bl.a. høre om: • Hvad der skal til for at input i korttidshukommelsen kan flyttes over i langtidshukommelsen - og hvordan man designer sine powerpoint slides ud fra netop den viden Hvorfor powerpoint er særlig godt værktøj til at strukturere undervisning, men at præsentationen ikke bør holde deltagerne passive i mere end 15 min. af gangenHvordan powerpoint bedst designes for modtageren - ikke som underviserens noter til højtlæsningHvordan visuelle elementer på powerpoints kan styrke læringen og Hvornår er et detaljeret billede, en tegning eller bare et ikon bedst til at understøtte formidling på et slide?Hvordan adskiller online og fysisk synkron undervisning fra hinanden - og hvilke krav stiller det til didaktikken, design af slides, tempo og aktivering af deltagere i de to forskellige undervisningskontekster?Og høre et eksempel på, hvordan man kan aktivere sine online deltagere som en del af en powerpoint præsentation, når vi undervejs i episoden er på besøg i Henrik Stockfleths online undervisning i Det personlige lederskab og forandring, (et modul på diplom i ledelse) på Københavns Professionshøjskoles VidereuddannelsDin vært er Anna Gulmann, konsulent i Læringslaboratoriet ved Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse.Show notes:Du kan se nærmere på og bruge Maiken Damsgaards Didaktiske Visualisering Model herog læse nærmere om Gilly Salmon her https://www.gillysalmon.com/five-stage-model1.html og se Diana Laurillard forklarer sin tilgang til didaktik her https://video.ku.dk/video/52203191/keynote-by-professor-diana-7Der er brugt klip fra:Henrik Stockfleths online undervisning i Det personlige lederskab og forandring, (et modul på diplom i ledelse) på Københavns Professionshøjskoles VidereuddannelseMatthew Vakaliuk 73627 fra Pixabayfreesound_community from PixabayScottish Guy fra PixabaySound Production af Laurits Starostka JakobsenArt work af Viktor Steffensen
    --------  
    34:41
  • Episode 5 Tegning som læringsforstærker
    En podcast af Læringslaboratoriet på Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse.I denne episode af Læringsforstærker kan du møde Marcelo Ibanez, der er lektor på Ledelse, organisation og forvaltning på Københavns Professionshøjskole og bl.a. underviser på diplommodulet Proceslederforløbet som en del af Diplom i ledelse. Du kan bl.a. høre om:Hvad det visuelle sprog særligt tilbyder i læreprocesserHvad sker der i hjernen - og kroppen, når vi tegnerHvordan billeder kan bruges til at skabe mere horisontale og stærkere helhedsforståelser af det vi taler om (i undervisningen)Hvordan man som underviser kan arbejde rundt om den blufærdighed, som deltagerne kan have ifht. at tage pennen i hånden og tegne Hvordan det at tegne stoffet, der skal læres, gør det mere "fatbart" og hjælper til at deltagerne tilegner sig stoffet bedreHvordan de poetiske og ufærdige kvaliteter i tegning styrker læring som en udforskende og dermed lærerendeunderstøttende aktivitetOm der kun er nogle særligt oplagte målgrupper for at bruge tegning som læringsaktivitet (nok snarere ikke...)Hvordan tegning kan hjælpe os med at forbinde landkort (teori) og terræn (deltagernes egen praksis)Hvilket læringssyn, der for Marcelo ligger bag at sætte bruge tegning i undervisningenHvordan man ved (eller kan mærke!) at man har lært nogetHvordan tegning er et af Marcelos vigtige metoder at tage det ansvaret på sig som underviser for at skabe indblik i, hvad deltagernes udgangspunkt og behov for læring faktisk er - og møde dem derOg Marcelos tips til, hvordan man kan komme i gang med at bruge tegne som læringsaktivitet, der styrker læringen af din undervisning. Undervejs skal vi også på besøg på proceslederforløbet, i en session hvor deltagerne bruger tegning til at understøtte en samtale.Du kan læse mere om proceslederforløbet her https://www.kp.dk/videreuddannelser/proceslederforloebet/Din vært er Anna Gulmann, konsulent i Læringslaboratoriet ved Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse.
    --------  
    41:13
  • Episode 4 Tvivlslaboratoriet som læringsforstærker
    En podcast af Læringslaboratoriet på Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse.I denne episode af Læringsforstærker kan du møde Rikke Lawson, der er lektor på Ledelse, organisation og forvaltning på Københavns Professionshøjskole og bl.a. underviser på diplommodulet Parat til ledelse. Du kan bl.a. høre om:Hvad et tvivlslaboratorium erHvordan netop laboratoriedidaktikken kan være særligt hjælpsom for at fremme læring, når noget skal udforskes og erkendes af deltagerne - fremfor bare at forstås. Hvilke andre temaer (ud over tvivl) der med fordel kan være genstand for denne her form for undersøgelseslaboratorierHvad tvivlslaboratoriet gør ved os som lærende deltagereHvordan tvivlslaboratoriet understøtter transformativ læring som identitetsskabende elementOm der er oplagte målgrupper for en slags laboratorier (nok snarere ikke...)Hvordan man som deltager forbereder sig på at gå i laboratoriet og gå med på det legende og undersøgendeHvilket læringssyn, der for Rikke Lawsen ligger bag at sætte tvivlslaboratoriet i spil i undervisningenOg hvordan man kan komme i gang med at "bygge" et tvivlslaboratorium (eller andre lignende laboratorier), der aktiverer deltagerne i din undervisning. Din vært er Anna Gulmann, konsulent i Læringslaboratoriet ved Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse.Show notes:Du kan læse mere om modulet Parat til ledelse, som tvivlslaboratoriet indgår i her
    --------  
    31:28
  • Episode 3 Spil som læringsforstærker
    En podcast af Læringslaboratoriet på Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse.I denne episode af Læringsforstærker kan du møde Jeppe Sand Kristensen, der er cand.comm. i pædagogik og kommunikation fra RUC og driver virksomheden Tankespil, der udvikler læringsspil.Du kan bl.a. høre om:Hvordan læringsspil kan inddeles i to forskellige kategorier - faciliterende og simulerende spilHvad det gør med rollen som underviser og hvad det kræver af én, når man sætter spil i gang i sin undervisningHvor sjove spil må være (eller ikke) for at skabe værdi i voksenuddannelseHvad analoge spil særligt tilbyder ifht. at hjælpe læring på vejHvilke typer af stof/læringsindhold som spil er særligt gode til at hjælpe læringen på vej medHvad det visuelle og materielle design betyder for spillet og deltagernes engagement Og hvordan man kan komme i gang med at bruge spilmekanismer som øvelser, der aktiverer deltagerne i din undervisning ved bare at lave nogle simple instruksioner og måske nogle kort. Din vært er Anna Gulmann, konsulent i Læringslaboratoriet ved Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse.Show notes:Du kan læse mere on Tankespil og kontakte Jeppe Sand Kristensen herHvis du vil høre mere om kundedialog spillet Transfer, så kontakt [email protected]
    --------  
    32:36
  • Episode 2 Rummet som læringsforstærker
    En podcast af Læringslaboratoriet på Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse.I denne episode af Læringsforstærker kan du møde Bodil Hovaldt Bøjer, der er cand.mag i kunsthistorie æstetik og kultur, p.hd. i læringsmiljøer og adjunkt ved Det Kongelig Akademi, Designskole.Du kan høre om:Hvordan det fysiske læringsrum kan ses som en form for bygget pædagogik. Hvordan man som underviser og facilitator kan blive kompetent i at arbejde med rummet som didaktisk ressource, så rummet understøtter de læringsaktiviteter, man sætter i gang og den pædagogik man ønsker at praktisere.Hvad det kræver af underviseren, deltagerne og organisationen at skabe og opretholde rum for aktivitetsbaseret læring.Og hvordan man med små greb og artefakter (der sikkert allerede findes i dit undervisningslokale eller lige i nærheden) kan komme i gang med at bruge rummet som læringsforstærker så det bliver en del af din pædagogiske og didaktiske værktøjskasse.Din vært er Anna Gulmann, konsulent i Læringslaboratoriet ved Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse.Show notes:Artikel om Tre måder at bruge et rum af Bodil Hovaldt Bøjer og Mie Guldbaek BroensArtikel om Built Pedagogy af Torin MonahanArtikel og model for Det relationelle læringsmiljø af Neil GislasonOg så anbefaler vi bogen Læringsrum af Bodil Hovaldt Bøjer og Rune Fjord JensenLæs mere om diplom modulet i Design, rum og didaktik, som Bodil Hovaldt Bøjer og Lotte Haag Borg underviser på her https://kglakademi.dk/da/further-education/design-rum-og-didaktik
    --------  
    27:50

Flere Uddannelse podcasts

Om Læringsforstærker

Hvad er der af gode læringsforstærkere? Hvordan kan vi skabe variation i undervisningen og tilbyde læringsaktiviteter, der skaber rum for aktiv deltagelse for vores mange forskellige deltagere? På Københavns Professionshøjskole bestræber vi os på at udvikle vores undervisning og professionsdidaktik. Derfor har vi i KP Læringslaboratorium taget mikrofonen i hånden for at understøtte det arbejde gennem denne podcastserie. Vi interviewer erfarne undervisere, designere, teknologientusiaster, forskere og andre dygtige kolleger, og udforsker sammen med dem de mange forskellige læringsforstærkere, vi kan vælge at sætte i spil for at hjælpe læring til vejs. Din vært er Anna Gulmann, konsulent i KP Læringslaboratoriet ved Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse. Formålet med podcasten er at tilbyde dig inspiration og konkrete værktøjer til at udvikle din undervisningspraksis.
Podcast-websted

Lyt til Læringsforstærker, Ramt Af Stjernerne og mange andre podcasts fra hele verden med radio.dk-appen

Hent den gratis radio.dk-app

  • Bogmærke stationer og podcasts
  • Stream via Wi-Fi eller Bluetooth
  • Understøtter Carplay & Android Auto
  • Mange andre app-funktioner
Juridiske forhold
Social
v7.19.0 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 7/2/2025 - 2:02:40 AM