Powered by RND
PodcastsUddannelseKanariefuglenes stemmer

Kanariefuglenes stemmer

Socialt Indblik
Kanariefuglenes stemmer
Seneste episode

Tilgængelige episoder

5 af 26
  • For Linus føltes skolen som en mørk skov, han ikke kunne finde ud af. Anne Vestergaard taler med Linus
    ”Jeg tænkte meget over, hvorfor jeg ikke kunne være som de andre. Hvad jeg gjorde forkert. Og jeg havde så meget skyldfølelse over det. Når jeg var i skolen, så føltes det, som om jeg var i en stor mørk skov, og jeg ikke kunne komme ud. Der var ikke nogen til at hjælpe mig".”Sådan beskriver Linus følelsen af at gå i skole. I dag er han 17 år og går på HF. Men bag sig har Linus seks skoleskift og lange perioder med skolefravær.I første afsnit af en ny sæson af podcasten ”Kanariefuglenes stemmer” fortæller Linus om en barndom, hvor skolen føltes som et sted, han måtte flygte fra.“Jeg havde rigtig mange dage, hvor jeg kom ind i skolen, og så var jeg der måske et kvarter, tre kvarter, og så gik jeg ud og sad i frikvarteret – bare ude på legepladsen og ventede, til jeg kunne gå hjem igen. Hvis jeg kunne, lå jeg med hovedet i mine arme i timerne og faldt i staver eller i søvn – bare for at komme væk fra timen,” fortæller Linus.Vært på podcasten er Anne Vestergaard, der er uddannet lærer, tidligere lærer i børnepsykiatrien, har været souschef på en behandlings- og specialundervisningsskole, og senest har hun skrevet to bøger om skolefravær.Linus fortæller, hvordan hans fravær, angst og mistrivsel ikke udsprang af modvilje mod skolen. Tværtimod. Men af en både overvældelse og manglende tryghed i skolen.Og han fortæller, hvad der skete, da systemet reagerede med pres i stedet for nysgerrighed. Både hos lærere og forældre.Han husker blandt andet, hvordan en skoleleder en dag forsøgte at holde ham fast. Lyt til en samtale mellem Anne Vestergaard og Linus om skolefravær, ensomhed og om, hvordan man finder vejen ud af den mørke skov, når nogen rækker hånden ud. Hør, hvad der for alvor gjorde forskellen for, at Linus kom tilbage i skolen. Og hør, hvilke råd Linus giver til lærere og forældre.Tilrettelæggelse og interview: Anne Vestergaard Udgivet af Socialt Indblik
    --------  
    49:43
  • 25. Lærerne ser eleverne mistrives – men de får ikke lov til at handle. Med Anne Vestergaard (2/2)
    ”Vi har viden nok, vi har metoderne, og vi har erfaringerne. Det handler nu om at investere rigtigt – i forebyggelse, relationer og rammer, hvis vi vil gøre noget ved skolefraværet.”Sådan siger lærer, forfatter og master i specialpædagogik Anne Vestergaard, der netop er udkommet med Bogen om skolefravær, hvor hun slår til lyd for, at skal vi for alvor gøre noget ved skolefraværet, så kræver det forandringer i den måde, skolen er organiseret på.I et afsnit af ”Kanariefuglenes stemmer” fortæller hun videre om bogen. Denne gang om, hvordan rammer og bureaukrati spænder ben for forebyggelse af skolefravær, og hvordan vi skaber en skole, der sætter ind langt hurtigere, når der er tegn på mistrivsel.Anne Vestergaard har selv været lærer i psykiatrien og souschef på en dagbehandlingsskole. Hun har set, hvad der skal til for at genskabe børnenes tillid til skolen.I dette afsnit får du konkrete bud på, hvordan skoler og kommuner kan vende udviklingen – og hvorfor det kan betale sig at investere i forebyggelse frem for brandslukning.Tilrettelæggelse Niels SvanborgUdgivet af Socialt Indblik. Skriv dig op til nyhedsbrevet.
    --------  
    41:08
  • 24. ”Skolefravær i sin kerne handler om at skærme sig fra noget, der har været svært” Med Anne Vestergaard (1/2)
    "Når jeg har set børn vende tilbage efter flere års fravær, er det altid, fordi nogen har rykket sammen i bussen – forældre, lærere, pædagoger og andre fagfolk. Skolefravær løses aldrig alene."Det fortæller Anne Vestergaard, der om en uge udkommer med en ny bog med titlen ” Bogen om skolefravær” med undertitlen ”Forebyggelse, indsatser og nye veje”.I bogen giver hun en lang række bud på faglige tilgange og ikke mindst muligheder for handling for alle de parter, som skal i spil for at løse udfordringerne om langvarigt skolefravær.Anne Vestergaard er uddannet skolelærer, master i specialpædagogik, hun har tidligere arbejdet 12 år i psykiatrien som skolelærer, været souschef på en dagbehandlingsskole og det sidste år har hun været vært på podcasten ”Kanariefuglenes Stemmer”.Gennem 23 afsnit har Anne Vestergaard i denne podcast undersøgt trivslen blandt børn og unge. Hun har interviewet en lang række eksperter, og nu er hun så selv gæst i podcasten, hvor hun fortæller om sin nye bog, og om hvordan vi langt mere systematisk og målrettet kan arbejde med skolefravær – og lykkes med det.Lyt med og høre mere om:Hvad sker der, når børnene holder op med at komme i skolen?Hvorfor børn kan se fravær som en løsning på det, der er sværtHvordan skam og følelsen af ikke at høre til kan få børn til at trække sig helt væk fra skolen      Hvordan forstår vi børnenes adfærd som invitationer?Betydningen af mikroøjeblikke og nærvær – "fire sekunder, hvor et barn oplever, at jeg har betydning for dig" – og hvordan lærere kan skabe dem i en travl hverdagHvorfor løsningen ikke kun ligger hos barnet eller familien, men kræver en holdindsats og strukturelle ændringerPodcasten er tilrettelagt af Niels SvanborgUdgivet af Socialt Indblik. Få vores nyhedsbrev
    --------  
    49:38
  • 23. Er alle børn nu også motiveret? Med Dorthe Birkmose og Anne Vestergaard live fra Folkemødet 2025
    ”Der er jo alle symptomer på, at den er helt gal. Så jeg tænker, at det kalder på, at i stedet for at gøre noget ved kanariefuglene, så skal vi sætte fokus på vilkårene, der ikke fungerer.”  Sådan sagde psykolog Dorthe Birkmose ved liveoptagelse på Folkemødet af podcasten Kanariefuglenes stemmer. Her talte hun om motivation med Anne Vestergaard, der ud over at være vært på podcasten, blandt andet er tidligere lærer i psykiatrien og master i specialpædagogik. Dorthe Birkmose brugte billedet med Kanariefuglene til et budskab om at sætte fokus på vilkår frem for børn, lærere og pædagoger som problemet.”Altså det ville jo have været absurd, hvis man dengang, hvor man brugte kanariefuglene nede i minerne til at kunne afsløre, når der var iltmangel, at man så bare robusthedstrænede dem til at holde vejret. At vi sagde, ”Bare tro på det. Det er jo bare dit mindset.” Altså at man så i stedet for tog det alvorligt. At man tænkte, at der er noget galt i minen. Alle mand ud. Vi er nødt til at have gjort vilkårene anderledes. Så jeg håber, det kan være med til at sætte fokus på vilkårene, der ikke fungerer,” sagde Dorthe Birkmose, der er forfatter til ”Når gode mennesker handler ondt” og ”Mennesket er motiveret”, som Anne Vestergaard betegner som lidt af en bibel i arbejdet med at forstå, hvad motivation handler om.  For Dorthe Birkmose må vi aldrig opgive at tro på, at børnene er motiverede. Men vi skal også forstå hvad motivation er, og hvad det ikke er.”Motivation er i virkeligheden parathed til handling. Og det vil sige, at motivation, det er alt det, som vi er klar til, som vi er parate til, som vi har lyst til, som giver mening for os, som vi kan se kan løse vores problemer. På den måde er det jo hele drivkraften i et menneskeliv. Men samtidig får man også bare lige highlightet, at motivation også er opreklameret, fordi motivation er kun parathed. Og jeg tænker, at vi alle sammen ved, at der kan eddermame være langt fra, at man er motiveret for noget, til at man så kan handle på det”.Lyt til en samtale om motivation, om at miste troen på børnenes motivation, om at finde motivationen, om perspektivskiftet som metode til at få øje på motivationen, om mikroøjeblikke, hvorfor afgangsprøven i skolen skal afskaffes og om behovet for bedre vilkår i skolen for både børn, unge, pædagoger og lærere.Samtalen er optaget på Folkemødet i Socialt Indbliks telt, så der forekommer lidt støj og dårligere lyd end studieoptagelser.Tilrettelæggelse: Niels SvanborgUdgivet af Socialt Indblik. Skriv dig op til vores nyhedsbrev.
    --------  
    52:47
  • 22. Når kroppen reagerer, fordi barnet er belastet. Med Christine Weinreich og Anne Vestergaard
    ”I min tid som skolelærer i psykiatrien var der en pige, der var indlagt gennem et helt år. Hun stoppede med at gå og spise og tale. Jeg sad ved siden af hende ved sengen igennem det her år, hvor hun var helt lammet.” Det fortæller Anne Vestergaard i ”Kanariefuglenes stemmer”, hvor hun i denne uge har besøg af Christine Weinreich.Hun er afdelingsleder på Skolen på Herlev Hospital og har skrevet bogen ”Skolebørn med funktionelle lidelser”.  En funktionel lidelse er en samlet betegnelse for en række symptomer, ofte med et karakteristisk mønster, der påvirker funktionsevnen og livskvaliteten, men som ikke kan påvises ved medicinske undersøgelser og tests.Både Christine Weinreich og Anne Vestergaard, der har en fortid som skolelærer i psykiatrien, har mødt børn med funktionelle lidelser. Børn, der pludselig fik fysiske symptomer på psykiske belastninger.Anne Vestergaard taler med Christine om, hvad en funktionel lidelse er, hvordan den kommer til udtryk, og ikke mindst også, hvad man rent faktisk kan gøre for at hjælpe børn og unge, der har en funktionel lidelse.Der er nemlig ingen tvivl om, at børn og unge lider, og at de mærker smerten. Men det gode er, at der også er meget, man kan gøre. Og i podcasten kan du høre, hvad det er.Christine Weinreich er uddannet folkeskolelærer og cand.pæd. i pædagogisk psykologi fra DPU, Århus Universitet. Hun er afdelingsleder på Skolen på Herlev Hospital.Anne Vestergaard er uddannet skolelærer og master i specialpædagogik. Hun har tidligere arbejdet 12 år i psykiatrien som skolelærer, og hun har været souschef på en dagbehandlingsskole.Udgivet af Socialt Indblik. 
    --------  
    56:39

Flere Uddannelse podcasts

Om Kanariefuglenes stemmer

Hvad siger de egentligt, de kanariefugle? Det undersøger vi i podcasten Kanariefuglenes stemme.Kanariefuglen blev brug som advarselsalarm i kulminer til langt op i 80’erne. Fuglen, der er særlig følsom over for giftige gasser, sidder i et bur i minen, og hvis fuglen får det dårligt eller dør er det med at komme op i en fart.Lige nu hører vi nærmest dagligt historier om mistrivsel blandt børn og unge. Langvarigt skolefravær er steget markant, og flere og flere børn og unge får psykiatriske diagnoser.Fortæller det os noget om et større og mere strukturelt problem i skolen og i samfundet generelt? Er børnene og de unge kanariefuglene, der fortæller, at vi skal gøre noget? Og i givet fald, hvad skal vi så gøre.Det undersøger vi i podcasten. Fast faglig medvært er Anne Vestergaard, der er er udannet lærer og mangeårig lærer i psykiatrien. I dag arbejder Anne som faglig leder i Fonden Drive.I første sæson hører vi eksperterne, og senere får vi stemmer fra både praksis og de unge. Så tryk følg så du er med hele vejen.Podcasten er udgivet af Socialt IndblikTilrettelæggelse og redigering: Niels SvanborgMedvært: Anne VestergaardGrafik: Sille Jensen
Podcast-websted

Lyt til Kanariefuglenes stemmer, Relationer og mange andre podcasts fra hele verden med radio.dk-appen

Hent den gratis radio.dk-app

  • Bogmærke stationer og podcasts
  • Stream via Wi-Fi eller Bluetooth
  • Understøtter Carplay & Android Auto
  • Mange andre app-funktioner

Kanariefuglenes stemmer: Podcasts i samme familie

Juridiske forhold
Social
v7.23.11 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 11/14/2025 - 11:07:25 AM