Hvorfor er undervisning i normative emner udfordrende? Og hvad kan man gøre, når man oplever ytringer i undervisningen, der er modstridende med ens egne holdnin...
Hvorfor er undervisning i normative emner udfordrende? Og hvad kan man gøre, når man oplever ytringer i undervisningen, der er modstridende med ens egne holdninger, der kan undertrykke andre i lokalet eller som måske endda er radikale? Og hvordan faciliterer man egentlig trygge rum for alle, både elever og sig selv som underviser? Det bliver vi klogere på i denne podcast.Med afsæt i Arbejdermuseets demokratiske pædagogik og erfaringer fra undervisningsforløbet ”Kvindeliv – Ud af skyggen” undersøger og diskuterer Tekla Canger, lektor og ph.d. ved Københavns Professionshøjskole samt forfatter til bogen ”Kønsbevidst pædagogik” og Amalie Stærke, museumsinspektør på Arbejdermuseet, hvad man som underviser kan gøre for at facilitere trygge rum for alle, også når undervisningen bliver udfordrende. Vi slutter podcasten af med at komme med gode råd, du selv kan tage med dig ud i din egen undervisningspraksis.Podcasten er produceret af Sarah Sander Laugesen!Hvis du vil blive klogere på Demokratisk Pædagogik, kan du fordybe dig på "Vidensite for demokratisk pædagogik", eller lytte til podcastserien: Demokratisk pædagogik.
--------
30:52
Flere Uddannelse podcasts
Trendige Uddannelse podcasts
Om De svære normative snakke
Hvorfor er undervisning i normative emner udfordrende? Og hvad kan man gøre, når man oplever ytringer i undervisningen, der er modstridende med ens egne holdninger, der kan undertrykke andre i lokalet eller som måske endda er radikale? Og hvordan faciliterer man egentlig trygge rum for alle, både elever og sig selv som underviser? Det bliver vi klogere på i denne podcast.Med afsæt i Arbejdermuseets demokratiske pædagogik og erfaringer fra undervisningsforløbet ”Kvindeliv – Ud af skyggen” undersøger og diskuterer Tekla Canger, lektor og ph.d. ved Københavns Professionshøjskole samt forfatter til bogen ”Kønsbevidst pædagogik” og Amalie Stærke, museumsinspektør på Arbejdermuseet, hvad man som underviser kan gøre for at facilitere trygge rum for alle, også når undervisningen bliver udfordrende. Vi slutter podcasten af med at komme med gode råd, du selv kan tage med dig ud i din egen undervisningspraksis.Podcasten er produceret af Sarah Sander Laugesen!Hvis du vil blive klogere på Demokratisk Pædagogik, kan du fordybe dig på "Vidensite for demokratisk pædagogik", eller lytte til podcastserien: Demokratisk pædagogik.