Børn&Unge Podcast udgives af BUPL’s fagblad Børn&Unge. I Børn&Unge Podcast præsenterer vi ny forskning og viden på det pædagogiske område og spændende projekter...
KLOG PÅ PÆDAGOGIK: Er en fritid uden præstationskrav vejen væk fra mistrivsel?
Folkeskolen bør lade sig inspirere af den måde, som pædagoger i klubber og SFO'er agerer på over for børn og unge. For ifølge en gruppe forskere er vejen væk fra mistrivsel at skrue ned for måling og resultatorientering - og op for den præstationsfrigørende pædagogik. En pædagogik, som sætter fokus på fællesskabet frem for individet og er vendt mod verden, aktiviteter og samvær og ikke konkurrence og præstationer. Hør mere om forskningen fra Lea Ringskou, VIA University College, og kom med pædagog Rasmus Højmark Nielsen på arbejde for en præstationsfrigørende pædagogik i Klub Vest i Viborg.
Vært: Mads Christian Heede, Kontekst & Lyd.
Link til forskningen: kortlink.dk/2rtzr
--------
28:45
LEDELSE PÅ SPIL: Hvor går grænsen for forældresamarbejde?
Som pædagogfaglig leder møder du en række krav og forventninger fra forældre, der bekymrer og interesserer sig for deres børns hverdag i daginstitution, skole og fritidstilbud. Du har svært ved altid at leve op til dem alle. Så hvordan sætter du grænser, samtidig med at du styrker det gode samarbejde med forældrene? Det er emnet i denne udgave af 'Ledelse på spil', hvor en pædagogfaglig leder bliver ført igennem et dilemmafyldt spørgespil. Undervejs udvikler historien sig dramatisk, så du flere gange må spørge dig selv: Hvad ville jeg selv have gjort?
Medvirkende: Lilian Bjelke, udviklingschef i TitiBo-gruppen, og Tina Brandt, tidligere pædagogfaglig leder og ekspert i relationskompetence.
Vært: Anders Stahlschmidt.
--------
40:03
KLOG PÅ PÆDAGOGIK: Frikvarteret er et afgørende rum for pædagogikken
Hvis man skal sætte ind mod skolefravær og mistrivsel, så bør man kigge på fællesskabet – og ikke mindst på de børn, som føler sig udenfor eller på kanten af fællesskabet. De sociale dynamikker og følelsen af at høre til er nemlig centrale elementer for at undgå alvorlig mistrivsel og potentielt langvarigt skolefravær. Børn, som har vanskelige skoleliv, har i særlig grad brug for de voksnes hjælp til at blive synlige og positivt bemærket af de andre børn og blive forbundet til dem. Pædagoger i folkeskolen bør derfor spille en aktiv rolle i frikvarterne, da det oftest er der, man ser børns mistrivsel. Det mener forsker Christina Holm Poulsen. Hør, hvorfor frikvarterer er et oplagt sted til pædagogik i dette interview.
Medvirkende: Christina Holm Poulsen, forsker
Vært: Mads Christian Heede, Kontekst & lyd
Læs rapport: https://kortlink.dk/2rmuw
--------
25:23
TÆT PÅ Birthe Larsen: Vi skal tale meget mere om fattigdom
Vi skal tale meget mere om ulighed og fattigdom, mener økonom Birthe Larsen. For ulighed er ikke kun et spørgsmål om indtjening og pension. Et barn, der vokser op i fattigdom, har dårligere muligheder på en række områder. Det ved Birthe Larsen noget om. Og ikke kun, fordi hun kender alle tallene fra sin uddannelse. Hvis uligheden skal udlignes, skal der flere ressourcer til barndommen - til skolerne og daginstitutionerne. Og så skal økonomer som Birthe Larsen selv blive bedre til at måle betydningen af at investere i børnene.
--------
12:37
KLOG PÅ PÆDAGOGIK: Tid til forberedelse styrker kvaliteten
Når pædagoger har tid uden børn til at forberede sig, styrker det kvaliteten af det pædagogiske arbejde. Det er ni ud af 10 dagtilbudsledere enige om. Så hvordan kan det være, at de fleste pædagoger har ingen eller næsten ingen forberedelsestid? Hør om den første undersøgelse af effekten af forberedelsestid i daginstitutioner, og kom med til Børnehuset Hop-La i Borup, hvor pædagog Trine Stampe har oplevet, hvad det betyder for deres arbejde og for børnenes trivsel og udvikling, når de har tid til at forberede deres arbejde.
--------
19:16
Flere Videnskab podcasts
Trendige Videnskab podcasts
Om Børn&Unge Podcast
Børn&Unge Podcast udgives af BUPL’s fagblad Børn&Unge. I Børn&Unge Podcast præsenterer vi ny forskning og viden på det pædagogiske område og spændende projekter og etiske dilemmaer fra pædagogers hverdag.