Akademiske sandheder bliver til i samspil med omverdenen. Sådan lyder det fra to DPU-forskere, der opfordrer det moderne universitet og dets forskere til at forholde sig åbent til samtidens strømninger og producere ny viden i samspil med studerende og eksterne partnere.Af Mathilde WeirsøeArtikel fra Asterisk nr. 109, november 2024Læs denne og andre artikler på dpu.au.dk/asterisk
--------
11:45
Skolens didaktiske forvandling
Den lærerstyrede undervisning er på retur i landets skoler til fordel for elevernes aktive deltagelse. DPU-forsker Helle Rørbech giver et vue over tidens tendenser i fagdidaktikken, der viser nye veje til at realisere skolens formål om at udvikle erkendelse og fantasi hos eleverne og give dem lyst til at lære mere. Af Carsten HenriksenArtikel fra Asterisk nr. 109, november 2024Læs denne og andre artikler på dpu.au.dk/asterisk
--------
12:18
Ædt op af uddannelse
Uddannelsessystemet er under forandring. Reform efter reform regulerer alt fra skole til universitet for at lokke de unge til de rigtige fag og give dem kompetencer, de kan bruge til noget. Har vi fået så travlt med at uddanne os til arbejdsmarkedet, at vi har glemt, hvad uddannelse og pædagogik også handler om? Af Carsten HenriksenArtikel fra Asterisk nr. 109, november 2024Læs denne og andre artikler på dpu.au.dk/asterisk
--------
23:44
Snævert læringsbegreb i dagtilbud giver trange kår for fantasi og kreativitet
Børn lærer og udvikler sig, når de er trygge, har det sjovt og er en del af fællesskabet. Derfor er det dagtilbuddenes fornemmeste opgave at holde den nordiske tradition i hævd og møde børnene, hvor de er her og nu – og ikke kun fokusere på det, de skal være engang i fremtiden. Sådan lyder det samstemmigt fra de to børneforskere, Eva Gulløv og Grethe Kragh-Müller. De efterlyser, at vi igen begynder at tale om, hvad god pædagogisk kvalitet i dagtilbud egentlig er.Af Eva Frydensberg HolmArtikel fra Asterisk nr. 109, november 2024Læs denne og andre artikler på dpu.au.dk/asterisk
--------
13:39
Læreren skal være rollemodel og vise vejen til resonans
Skolens vigtigste opgave er at lære eleverne at være i verden og forholde sig åbent til den. Sådan lyder det fra den tyske sociolog Hartmut Rosa, der er verdensberømt for sin resonansteori. Asterisk har mødt ham til en samtale om resonans i skolen, hvor samvær og opmærksomhed er udfordret af skærme og teknologi, men hvor lærerens engagement til gengæld er afgørende.Af Mathilde WeirsøeArtikel fra Asterisk nr. 109, november 2024Læs denne og andre artikler på dpu.au.dk/asterisk